*

Heidi Ekholm-Talas - Yrittäjän ja perheiden asialla politiikassa Äiti Yrittää valtuustoon

Kaikki blogit puheenaiheesta Yksityisautoilu

Liikkuminen palveluna (MaaS) -liikeideoiden heikkoudet

Yksityisautoilun vähentämiseksi on monissa maissa tutkittu houkuttelevampia joukkoliikennemalleja ja mobiilipalveluita, joilla auton omistamisen sijasta asiakkaat voisivat tilata liikkumispaketteja, jotka voisivat koostua sekä joukkoliikenne-, pyöräily-, autonvuokraus ja taksimatkavaihtoehdoista. Suomessa asiaa on käsitellyt esimerkiksi Sonja Heikkilä runsaan kolmen vuoden takaisessa diplomityössään "Mobility as a Service - A Proposal for Action for the Public Administration, Case Helsinki".

Hallitus hutiloi liikenteen uudistukset

Liikenteen sujuvuus on yhteiskuntamme toiminnan perusedellytys. Valtiovallan tulee huolehtia siitä, että pitkien etäisyyksien ja harvan asutuksen maassamme ovat liikenneverkko ja edellytykset kansalaisten tasa-arvoiselle liikkumiselle kunnossa. Nykyinen hallitus on kerta toisensa jälkeen osoittanut tässä asiassa tempoilua ja ideologian asettamista tosiseikkojen edelle.

Nobinan kapina ja autoilijan nupina

Pääkaupunkiseudun liikenne lakon kourissa. Kapina Nobinassa koskee jopa 200000 matkaajaa. Samaan aikaan vietetään nollapäästöpäivää sekä autotonta päivää. Kuin tilauksesta.

 

Onko vihreä vihreää? Pari sanaa autoilusta ja Malmin lentokentästä

Eteeni osui Ilta-Sanomien uutinen Vihreiden autoiluvastaisuudesta ja seuraava kappale "Suomen Kuvalehden mukaan on vaikea välttyä tulkinnalta, että Helsinkiin suunnitellut suuret ns. vihreää aatetta peilaavat liikennemuutokset kärjessään pikaraitiotie sekä ns. kaupunkibulevardit (eli moottoriteiden suunniteltu alentaminen kaduiksi), maksoivat vihreille poliittisesti sen, ”että lähes kaikille Helsingin suurille metsäalueille tuli kaavavaraus rakentamiselle”. http://www.is.fi/autot/art-2000005044698.html

Helsingin liikenteelle aiheutuvat kokonaisvaikutukset tutkittava

Helsingissä tulisi selvittää, miten autoliikennettä mullistavat suunnitelmat vaikuttavat ydinkeskustan saavutettavuuteen jatkossa.   

Tähän mennessä tapahtunutta:

Helsingin yleiskaavan yhteydessä päätettiin kaupunkibulevardien rakentamisesta. Niiden myötä puolitetaan Helsingin sisääntuloväylien ajoneuvoliikenteen välityskyky alentamalla nopeusrajoituksia ja muuttamalla eritasoliittymät liikennevalo-ohjatuiksi tasoliittymiksi. Bulevardien rakentaminen alkanee Vihdintiestä, mutta toteutus vie kaiken kaikkiaan vuosikymmeniä.

RUUHKAMAKSUT - TIETULLIN UUSI TULEMINEN ESTETTÄVÄ

Vihreät ajavat vasemmiston tukemana politiikkaa joka muuttaisi Helsingin kantakaupungin autottomaksi kävelyparatiisiksi jossa ihmiset liikkuvat onnellisina ikuisen auringonpaisteen kajossa.

Tähän pyritään estämällä ja vaikeuttamalla yksityisautoilla liikkuminen ja tunkemalla pyöräteitä jokaiseen mahdolliseen paikkaan, tarpeesta piittaamattta. Pyörätiestä on tullut väline, ei päämäärä.

Kun auto on sulla alla...

Taas saimme eilen Helsingin Sanomista lukea, että Helsingissä ei haluta omistaa omaa autoa. Varmaan osittain totta, mutta kirjoitus oli varsin asenteellinen.

Hakoteillä autoilun verotuksessa

Liikenteen polttoaine- ja ajoneuvoveroja korotettiin vuodenvaihteessa. Tänä vuonna ne tuovat valtion kassaan yhteensä noin 4,7 miljardia euroa. Muutoksia on jo nyt tiedossa myös ensi vuodelle. Pysytään kuitenkin vielä vuodessa 2017, ja tarkastellaan vastikään tehtyjen veronkorotusten vaikutuksia.

Ajoneuvo- ja polttoaineveron ominaisuudet

Yksityisautoilun tulevaisuudesta

Eevi Kinnunen kirjoittaa yksityisautoilusta kolumnissaan Etelä-Saimaassa. Hänen mukaansa sitä puolustavilla puheilla ei ole mitään tekemistä todellisten tarpeiden kanssa, ja autoilua kannatetaan täysin arvo-ja tottumissyistä. Kinnusen mukaan pienikin “kruisailun” rajoittaminen nähdään tahallaan porttina totaalikieltoon. Lähes koko Suomi on rakennettu autoilun ehdoilla, ja suunnilleen joka paikkaan pääsee tai on päästävä ajamaan autolla.

5 askelta parempaan pysäköintiin Helsingissä

1) Siirretään asukaspysäköintitunnuksen lunastaminen digiaikaan

On vaikea ymmärtää, miksei asukaspysäköintitunnuksen lunastamista ole vieläkään saatu sähköiseksi. Paperilapun hakeminen virka-aikaan Vallilasta ei ole enää tätä päivää. Luulisi että kyse on yksinkertaiseta menettelystä, jonka digitalisoimisen ei olisi hankalaa. Muutosta on luvattu ja toivotaan, että prosessi olisi pian maalissa.

 

2) Nostetaan asukaspysäköinnin hintaa

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä