*

Heidi Ekholm-Talas - Yrittäjän ja perheiden asialla politiikassa Äiti Yrittää valtuustoon

Onko vihreä vihreää? Pari sanaa autoilusta ja Malmin lentokentästä

Eteeni osui Ilta-Sanomien uutinen Vihreiden autoiluvastaisuudesta ja seuraava kappale "Suomen Kuvalehden mukaan on vaikea välttyä tulkinnalta, että Helsinkiin suunnitellut suuret ns. vihreää aatetta peilaavat liikennemuutokset kärjessään pikaraitiotie sekä ns. kaupunkibulevardit (eli moottoriteiden suunniteltu alentaminen kaduiksi), maksoivat vihreille poliittisesti sen, ”että lähes kaikille Helsingin suurille metsäalueille tuli kaavavaraus rakentamiselle”. http://www.is.fi/autot/art-2000005044698.html

Tällaisena vihreänä kokoomuslaisena vähän ihmettelen Vihreiden meininkiä. Onko yksityisautoilu niin kamalaa että annetaan metsien mennä, kunhan autoilua saadaan vaikeutettua? Eräs tuttavani kommentoi osuvasti "On vaikea käsittää miksi vihreät ovat etunenässä kaavoittamassa kaupunkibulevardeja, rakentamassa Malmin kenttää ja kaavoittamassa viimeisiäkin metsäalueita. Vihreät on Helsingissä myös korostuneesti valtapolitiikkaa tekevä puolue, jossa yksityisliikennettä vastustava politiikka ohjaa ajattelua. Tällaisena vihreitä arvoja kannattavana porvarina tätä on vaikea käsittää."

Liityin Facebookissa Lisää kaupunkia Helsinkiin ryhmään, jossa ruodittiin blogiani Oulunkylän ja Patolan kaavoituksesta. Asukkaiden huolena on mm. viheralueiden tuhoaminen. Kovasti ryhmässä kannatettiin rakentamista alueelle piittaamatta pientaloalueen viihtyisyydestä. Ryhmä on kuulemma vihervasemmiston perustama. Herää kysymys, onko vihreä vihreää oikeasti jos luonto halutaan tuhota ja metsät kaavoittaa rakentamiselle.

Itse kannatan keskustatunnelia, joka ratkaisisi keskustan autoiluasioita tehokkaasti. Luontoa rakastavana en kannata metsien laajamittaista kaavoittamista rakentamiselle. Malmin lentokenttä tulee säilyttää ilmailukäytössä. Malmin lentokentän luontoarvot ovat merkittävät. Kenttä on huomattava alueellinen lintuparatiisi juuri avoimuutensa ja aluetta ympäröivän turva-aitansa ansiosta. Muita seikkoja Malmin säilyttämiseksi voi lukea täältä http://www.pelastamalmi.org/fi/luettavaa/10syyta.html

Minkälaisen Helsingin sinä haluat? Minä haluan luontoa kunnioittavan ja samalla sujuvaa liikennettä tarjoavan monipuolisen kaupungin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Puoluetoverisi onkin jo täällä esittänyt järkevän keinon säilyttää Malmin lentoasema (säästäisi kyllä puistoalueita muuallakin) ja samalla saada runsain mitoin sitä joidenkin kaipaamaa oikein urbaania kaupunkia.
http://attekaleva.puheenvuoro.uusisuomi.fi/233149-...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän jarmonieminen kuva
Jarmo Nieminen

Aten esitys on toki ollut jo pidemmän aikaa keskustelussa mm. Lisää kaupunkia Helsinkiin fb-ryhmässä. Mutta hyvähän sitäkin on vahvistaa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

On siellä keskusteltu, mutta Kaleva lienee ensimmäinen paikallinen poliitikkokandidaatti, joka on tehnyt asiasta konkreettisen esityksen.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän jarmonieminen kuva
Jarmo Nieminen

Heidille vastaan, että on tosi hienoa, jos sinunkaltaiset luonnonsuojelijat pääsisivät valtuustoon, saataisiin kokoomuksenkin ryhmään raikasta menoa. Mitä tuohon kaavoitukseen tulee, niin varmaan tiedät, mikä rooli kokoomuksella oli yleiskaavan valmistelussa ja kuka Keskuspuiston rajausta suurensi, toki samalla taisi kokoomus vastavuoroisesti saada laajennuksen Talin golf-kenttään, jonka luontoarvoja en toki väheksy. Varmaan myös tiedät, kokoomusryhmän kannat Meri-Rastilan ja Vartiosaaren osayleiskaavojen hyväksymiseksi. Eikä tässä varmaan kannata Kivinokkaakaan unohtaa.

Toivon siis raivoisaa ja päämäärätietoista Helsingin viheralueiden puolustajaa myös kokoomuksen valtuustoryhmään :)

Käyttäjän VilleHurmalainen kuva
Ville Hurmalainen

Laitan tällaisen laskelman tietoonne eli Malmin alueen kunnallistekniikan hinta

Jos Malmin alueelle halutaan rakentaa asuntoja 25 000 ihmiselle, pitää alue paaluttaa. Maanrakennusfirmoista saadun tiedon mukaan paalujen väli toisistaan olisi 80 cm. Tällöin yhdelle neliökilometrille tulisi 1 562 500 paalua. Ja Malmin alueen koko on noin 2 km2 Eli määrä olisi noin kaksinkertainen eli noin 3 miljoonaa paalua.

Sellainen noin hinta paalumetrille olisi 40 euroa. Malmin alueella tarvitaan 15 – 25 metrin paalutussyvyyttä, käytän tässä keskiarvoa 20 m. Joten pelkästään paalutuksen hinta olisi 2,4 mrd. Tässä ei ole otettu huomioon saastuneen maan vaihtoa, eikä poikittaistukemista, joka näin syvässä ja pehmeässä kohteessa olisi pakollista.

Ja kaikki tämä kaupungin piikkiin? Oliko laskelmani oikea? Miksi tästä ei puhuta?

Toimituksen poiminnat