Heidi Ekholm-Talas - Yrittäjän ja perheiden asialla politiikassa Äiti Yrittää valtuustoon

Kuka korvaa Uber kuskien aiheuttamat liikennevahingot?

  • Kuka korvaa Uber kuskien aiheuttamat liikennevahingot?

Katselen Uberin meininkiä taksinkuljettajan tyttären lasein. Olen yleensä avoin uusille innovaatioille, mutta Uberissa tökkii liian moni asia. Yllättävän moni julkisuuden henkilö ja jopa päättäjä hehkuttaa Uberia ja suorastaan kannustaa harmaan talouden edistämiseen maassa, joka on muutenkin korviaan myöten talousvaikeuksissa. On jokseenkin erikoista, että päättäjien mielestä kannattaa käyttää "taksia", joka ei tuota verotuloja Suomeen. On myös erikoista, että on ihan ok tukea toimintaa, jota voi harjoittaa ilman asiaankuuluvia vakuutuksia ja lain vaatimaa liikennelupaa.

Liikenteessä sattuu onnettomuuksia ja ainakin minua kiinnostaa taksikyytien turvallisuus ja ammattitaito. Huhut kertoo, että Koskelantiellä tapahtunut kuolemaan johtanut yliajo on Uber kuskin aiheuttama. Kyydissä olleet asiakkaat lähtivät kyydistä pois, jotta eivät joudu todistamaan asiaa. Ikävää vastuunpakoilua.

Helsinginkadulla Uber taksi kuulemma kaatui kyljelleen kahden toimittajan ollessa kyydissä. Koska Ubereilla ei ole ammattiliikennevakuutuksia miten on korvausten laita? Kuka maksaa korvaukset? Vakuutusyhtiö saattaa huhujen mukaan periä kulut Uber kuskilta, koska hänellä ei ole lain mukaan oikeutta harjoittaa taksitoimintaa. Kuka haluaa ottaa tällaisen riskin yksityishenkilönä? Laillisten taksien vakuutukset ovat kustannuksiltaan moninkertaisia normaaliin autovakuutukseen verrattuna ja ne korvaa asiakkaille koituneet vahingot. Olisi kiva kuulla vakuutusyhtiöiden kanta asiaan. 

Ymmärrän, että asiakkaita kiinnostaa edullinen hinta ja uusi teknologia. Pari sanaa moraalista. Hinta jolla Uber kuskit veivaavat keikkaa ei mahdollista verojen ja vakuutusten maksamista siten, että siitä jäisi järkevä summa käteen. Moni Uber kuski saakin ilmeisesti yhteiskunnan tukia. Jopa työttömyystukea ja Uber tulot ovat pimeää lisätuloa näille kavereille. Laillinen taksinkuljettaja saa renkinä vääntää keskimäärin 6 päivää viikossa 12 tuntia päästäkseen 2500€-3500€ bruttoansioihin. Ei kovin kummoinen tuntiliksa. Uberin tultua tämänkin ansiotason saaminen on tullut haastavaksi. Uber näkyy etenkin viikonloppuisin baarikansan taksin käytössä ja tämä on huhujen mukaan ajanut jotkut lailliset taksit harkitsemaan Uber kuskina toimimista viikonloppuisin. Tämäkö on suunta, johon yhteiskunta haluaa kannustaa?

Kun taksitoiminta vapautetaan tulee tämän pienen kakun jakajia lisää ja palvelu tulee melko varmasti huononemaan. Hinnat todennäköisesti nousevat Ruotsin ja Norjan vanavedessä ja kuskina voi toimia kuka tahansa. En todellakaan ymmärrä hallituksen linjauksia taksimarkkinoiden osalta. 

Koskien digitaalisaatiota käytän itse Taksi Helsingin sovellusta, joka on vastaava kuin Uberilla ja maksu menee kortilta suoraan. Erona on se, että nämä lailliset kyydit tuottavat yhteiskunnalle verotuloja ja työtä rehellisille ihmisille. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Pekka Iiskonmaki

''Kuka korvaa Uber kuskien aiheuttamat liikennevahingot?''

Vakuutusyhtiöt.

Oliko sinulla muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä?

Käyttäjän heidiekholmtalas kuva
Heidi Ekholm-Talas

Vakuutusyhtiö saattaa huhujen mukaan periä kulut Uber kuskilta, koska hänellä ei ole lain mukaan oikeutta harjoittaa taksitoimintaa. Kuka haluaa ottaa tällaisen riskin yksityishenkilönä?

Pekka Iiskonmaki

#2
Sitten pitää pysyä nelikon sisällä. Ulkomaailma on melkoisen vaarallinen ja edes laki ei pelasta.

Suomi on väkivaltainen maa. Huhujen mukaan kansaa kaatuu kuin heinää puukkoihin. Huhujen mukaan syyllisiä ei saada koskaan kiinni.

Mitä ajattelit Heidi Ekholm-Talas, kun kirjotit tämän plogin? Sano vielä, että olet porvari.

Minä olen patamustaporvari, mutta en lässykkä.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Olen lukenut mediasta samasta aiheesta, eli vakuutusturva ei välttämättä kata Uber-kuskien matkustajia. Olisi nyt oikeasti hyvä saada tästä vakuutusyhtiöistä tietoa. Ei kannata käyttää Uber-taksia jos vakuutusturvasta ei ole mitään takeita.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #5

Oletan että kyse on samasta asiasta kuin että jos teetät kylppäriremontin ilman kuittia ja tulee vesivahinko.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen Vastaus kommenttiin #5

Liikennevakuutuslaki velvoittaa vakuutusyhtiön korvaamaan kaikki henkilövahingot ajoneuvon liikennevakuutuksesta, joka on pakollinen. Siis vakuutusyhtiö on korvausvelvollinen joka tapauksessa. Se, että alkaako vakuutusyhtiö peräämään maksettuja korvauksia uberkuskilta onkin sitten jo toinen juttu.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Eiköhän jo nykyinen toiminta kerro sen ettei Uber partnerit paljoa välitä mistään? Etenkään riskeistä. Samalla jotkut puolustaa näiden teiden "martyyrien" toimintaa, joka on ihan käsittämätöntä. Eräs Pursiainen oli jopa keräämässä kolehtia sorretuille Uber kuljettajille, jotka tuomittiin sakkoihin lain rikkomisesta.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Vakuutusyhtiöt korvaavat ammattiliikennettä harjoittavan henkilön vahingot? Henkilön joka harrastaa toimintaansa yksityiseen ajoon tarkoitetulla vakuutuksella?

Olisiko sinulla muita turhia päätelmiä?

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

"Yllättävän moni julkisuuden henkilö ja jopa päättäjä hehkuttaa Uberia ja suorastaan kannustaa harmaan talouden edistämiseen..."

Tätä en lakkaa hämmästelemästä. Uber-kuskeja on jo tuomittu oikeuslaitoksessa eikä kyse ole "vain" harmaasta taloudesta vaan ihan oikeasti rikollisesta toiminnasta. Jos kansanedustajan mielestä laki on väärä, hän on asemassa jossa sitä pitäisi pyrkiä muuttamaan.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Laitetaanpa jälleen nämä Uberin käyttöehdot tänne:

https://www.uber.com/fi/legal/terms/fi/

Kohta 5:

"VASTUUVAPAUSLAUSEKE.

PALVELUT TARJOTAAN SELLAISENAAN JA SITEN, KUIN NE OVAT SAATAVILLA. UBER EI MYÖNNÄ MITÄÄN NIMENOMAISESTI ILMAISTUJA TAI OLETETTUJA VÄLITTEITÄ TAI TAKUITA, JOITA EI OLE ERIKSEEN NÄISSÄ EHDOISSA MAINITTU, KUTEN SOVELTUVUUTTA KAUPANKÄYNTIIN, SOPIVUUTTA TIETTYYN TARKOITUKSEEN TAI OIKEUKSIEN LOUKKAAMATTOMUUTTA. LISÄKSI UBER EI MYÖNNÄ MITÄÄN TAKUITA TAI VAKUUTUKSIA PALVELUIDEN TAI PALVELUIDEN KAUTTA TILATTUJEN PALVELUIDEN TAI TUOTTEIDEN LUOTETTAVUUTTA, AJOITUSTA, LAATUA, SOVELTUVUUTTA TAI SAATAVUUTTA TAI ETTÄ PALVELUT TOIMISIVAT VIRHEITTÄ JA KESKEYTYKSETTÄ. UBER EI TAKAA KOLMANNEN OSAPUOLEN PALVELUNTARJOAJIEN LAATUA, SOVELTUVUUTTA, TURVALLISUUTTA TAI KYKYÄ. HYVÄKSYT, ETTÄ PALVELUIDEN KÄYTÖSTÄ TAI NIIDEN KAUTTA TILATUISTA PALVELUISTA TAI TUOTTEISTA AIHEUTUVAT VAARAT OVAT SINUN VASTUULLASI LAIN SALLIMISSA MÄÄRIN.

VASTUUNRAJOITUS.

UBER EI OLE VASTUUSSA EPÄSUORASTA, TAHATTOMASTA, ERITYISESTÄ, RANGAISTUKSESTA JOHTUVASTA TAI MUUSTA AIHEUTUVASTA VAHINGOSTA, KUTEN LIIKEVOITON MENETTÄMINEN, TIETOJEN MENETTÄMINEN, HENKILÖKOHTAINEN TAI OMAISUUDEN VAHINGOT, JOTKA AIHEUTUVAT PALVELUIDEN KÄYTÖSTÄ TAI SEN YHTEYDESSÄ, VAIKKA UBERIA OLISI TIEDOTETTU VAHINKOJEN MAHDOLLISUUDESTA. UBER EI OLE VASTUUSSA MISTÄÄN VAHINGOISTA, KORVAUKSISTA TAI MENETYKSISTÄ, JOTKA JOHTUVAT: (i) PALVELUIDEN KÄYTÖSTÄ TAI NIIHIN TUKEUTUMISESTA TAI KYKENEMÄTTÖMYYDESTÄ KÄYTTÄÄ PALVELUJA; TAI (ii) MISTÄÄN MAKSUTAPAHTUMASTA TAI YHTEYDESTÄ SINUN JA KOLMANNEN OSAPUOLEN PALVELUNTARJOAJAN VÄLILLÄ, VAIKKA UBERIA OLISI TIEDOTETTU VAHINKOJEN MAHDOLLISUUDESTA. UBER EI OLE VASTUUSSA VIIVÄSTYKSISTÄ TAI HÄIRIÖISTÄ, JOIHIN UBERILLA EI OLE MAHDOLLISUUTTA KOHTUULLISESTI VAIKUTTAA. KOLMANNEN OSAPUOLEN KULJETUSPALVELUNTARJOAJAT SAATTAVAT TARJOTA KULJETUKSEN JAKAMISTA TAI YHTEISKÄYTTÖÄ, EIKÄ HEILLÄ VÄLTTÄMÄTTÄ OLE KULJETUSALAN LUPIA TAI LISENSSIÄ. UBERIN MAKSAMA VAHINGONKORVAUS KAIKISTA PALVELUISTA AIHEUTUNEISTA VAHINGOISTA, MENETYKSISTÄ JA TOIMENPITEISTÄ EI VOI OLLA ENEMMÄN KUIN VIISISATAA EUROA (500 €).
UBERIN PALVELUJA VOI KÄYTTÄÄ HENKILÖ- TAI TAVARAKULJETUSTEN TAI TUOTTEIDEN TILAAMISEEN JA VARAAMISEEN KOLMANNEN OSAPUOLEN PALVELUNTARJOAJILTA, MUTTA UBER EI OLE VASTUUSSA MISTÄÄN HENKILÖ- TAI TAVARAKULJETUKSISTA TAI TUOTTEISTA, JOITA KOLMANNEN OSAPUOLEN PALVELUNTARJOAJAT TARJOAVAT, PAITSI NÄISSÄ EHDOISSA ERIKSEEN MAINITUILLA TAVOILLA."

HOX! Uber ei siis vastaa:

- Liikevoiton menetyksistä.
- Henkilökohtainen tai omaisuuden vahingot.
- Vaaratilanteet ovat Sinun vastuullasi
- Ei takaa turvallisuutta, laatua, ja kykyä.
- Uber ei vastuussa vahingoista, korvauksista ja menetyksistä.
- Maksutapahtumasta.
- Tietojen menettämisestä.

Suomessa liikennevakuutus korvaa automaattisesti kolmansien osapuolien vahingot kolaritilanteissa. Liikennevakuutuskeskus katsoo tapauskohtaisesti korvattavat asiat. Liikennevakuutuskeskus ei korvaa itse Uber-kuljettajien vahinkoja. 99,9 % Uber partnereista ajaa yksityiseen ajoon tarkoitetuilla vakuutuksilla. Itse vakuutusyhtiöt pesevät kätensä Uber kolaritilanteissa, koska niiden sopimusehtoja rikotaan räikeästi.

Liikennevakuutus (oli sitä tai ei) ei korvaa esim. Uber asiakkaan silmälaseja jos ne hajoavat kyydin aikana.

Erästä Uber kuljettajaa (J.K) lainatakseni, kun häneltä kysyttiin: "Mitä mieltä olet, kun vakuutuksesi ei ole kunnossa? J.K vastasi: "Ei ole mun ongelma".

Turvallista matkaa siis Uberin kyydissä.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Liikennevakuutus ei myöskään korvaa (oli sitä tai ei) luvallisen taksin matkustajan silmälaseja jos ne hajoavat kyydin aikana. Kuuluu kotivakuutuksen korvauspiiriin. (Edellytyksenä yllättävä äkillinen tapahtuma).

Mikael Kaasinen

Kiitokset Heidille virkistävän erilaisesta kannanotosta. Ilmeisesti taksinkuljettajan tyttärenä sinulla on perspektiiviä ja kompetenssia enemmän kuin uberiä hypettävillä idealisteilla. Netti on pullollaan oikeaa faktapohjaista tietoa uberistä, mm entisten uberkuljettajien ryhmät, mutta idealismin ja sokean markkinauskon sokaisemat uberuskovaiset eivät halua tätä tietoa vastaanottaa.

Samat ihmiset usein ilmaisevat huolensa maan taloudellisesta tilanteesta, mutta kun on kyse uberistä, onkin ok että ahne voittonsa hollannin kautta bermudalle tulouttava riistoyritys vie yli 20% jokaisesta kyydistä. Yleistyessään kyse on satojen miljardien tulonsiirroista, ja jos uberisaatio leviää muillekin aloille, puhumme miljardeista. Mitään kovinkaan konkreettista lisäarvoa uber ei vastineeksi tarjoa, paitsi toki jos kuljettajat voivat edelleen tehdä pimeää työtä sekä nauttia tulonsiirroista samaan aikaan.
Missään uber ei suostu kansallisen lainsäädännön vaatimuksiin, ei edes siellä missä taksiyrittäminen on lähes täysin sääntelystä vapaata. Tämä ei ole reilua kilpailua, ja seuraukset ovat karuja loppuviimein myös taksin (uberin) asiakkaille jos hommaa ei saada vihellettyä poikki.

Käyttäjän HeikkiMkinen1 kuva
Heikki Mäkinen

Elina Lepomäki hehkutti taannoin Länsiväylässä liikennekaarta. En valitettavasti löydä linkkiä ko. puheenvuoroon, joten olen pelkästään muistini varassa. Siia E. Lepomäki: "Voin tulevaisuudessa linkittää matkani kotoa lentokentän kautta johonkin. Ensin tilaan Sic! Uber-taksin, sitten jatkan matkaani milloin mihinkin." Tällä tavalla kansanedustaja rohkaisee kansalaisia käyttämään harmaata taloutta hyväkseen. Ahtisaaren tavoin, sanoisin että kuka näitä tyyppejä viitsii edes äänestää.

Martti Luoto

https://www.youtube.com/watch?v=fgQPj90OrQE
Eiköhän oheinen linkki kerro tästäkin vedätyksestä totuuden. Kova hypetys, ja kaikki hurmiossa, joku kerää rahat pois?

Käyttäjän KristianSheikkiLaakso kuva
Kristian Sheikki Laakso

Liikennevakuutus kattaa matkustajana olevien henkilövahingot vaikka kuski olisi juovuksissa. Vaikka joku vakuutusyhtiön mmarkkinointi päälikkö varmaan muotoilee vastauksen, että on mahdollista että ei korvaisi. Väite olisi kuitenkin tarkoituksen mukaista harhaan johtamista. Laki menee kuitenkin vakuutusyhtiön pääliköiden yläpuolelle.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Henkilövahinkoja ei korvata autovakuutuksista, vaan liikennevakuutuksesta. Taksien maksama hinta autovakuutuksista (kasko) ei ole moninkertainen yksityiseen käyttöön vakuutettuun autoon verrattuna.
Lakiuudistus tuo mukanaan vain sen muutoksen, että lupien määrällisestä sääntelystä luovutaan. Liikenteen harjoittaminen jatkossakin edellyttää pätevyysvaatimukset täyttävän luvanhaltijan ja kuljettajalla on oltava henkilöauton ammattiajolupa.
Uber ei näitä vaatimuksia täytä, vaan se on jatkossakin luvattoman henkilöliikenteen harjoittamisen tunnusmerkit täyttävää toimintaa.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Taksiliikenne mahtaa olla muuten olla ainoa elinkeinotoiminnan laji, jossa vieläkin käytetään työntekijää tarkoitettaessa nimitystä "renki". Autokoulualalla oli sama kuvio, joka muuttui pian autokoululupien tarveharkinnan poistuttua 90-luvun puolivälissä. Nykyään sentään jo puhutaan liikenneopettajista. Kyllähän sitä "isännät" taivasteli, että kun "rengitkin" voi kohta perustaa autokouluja.

Käyttäjän HarriVirmakari kuva
Harri Virmakari

Uberin käsitys lainsäädännöstä on erikoinen. Suomessa taksimatkan maksimitaksa 1-2
hlöä on 1,57euro/km sisältää alv. Kuitenkin firma lähes päivittäin,kun vähänkin ruhkaantuu liikenne ottaa käyttöön surgepricing systeeminsä. Ylittää helposti
tuon edellä mainitun 1,57 euroa. Uberin kyydit eivät sisällä alv.ia,koska pimeättaksit eivät sitä maksa.Firman intressi nostaa hinta on helppo nähdä,koska ottavat välityspalkkiota 20%/kyyti. Myös tästä 20% siivusta pitäisi maksaa 24%
alv. välityksen tulosta. Epäilen ettei näin tapahdu,koska välityksen vastaanottaja ei ole y-tunnuksen alla toimiva firma joka olisi alv.velvollinen. Firman sopimusehdot nähtävillä pariviestiä ylempänä. Eli vaikka kuinka olisit 5 tähden kuski,jos naama ei miellytä irtisanomisaika on 3 sekuntia.Ei ehkä ihan suomalainen tapa. Syyttäjä tutki kuskien sopimuksia mutta homma tyssäsi,koska kuskien sopimukset ovat Hollannissa.Liian kallista ja hankalaa. Kuinka halpaa on maksaa näille kuskeille työttömyys-ja asumistukea lisäksi?Firman markkinointi on myös vähän harhaanjohtavaa. Lisäävät kartalle autoja joita ei ole olemassa. joskus on seutulan kiitoradalla kyytiä tarjolla.Merestä löytyy,kuten myös viimeyönä olisi ollut kaksinkappalein santahaminan kasarmilla.Eli täyttä kusetusta joka suuntaan alusta loppuun.Tälläistä sitten ihannoidaan helvetin hyvänä firmana. Onpas ne tyhmiä Saksassa ja monissa muissa euroopan maissa kun ovat tämän helmen kieltäneet. Eiku.

Vakuutuksista vähän. Ammattimaiseen liikenteeseen(kyyditään rahaa vastaan)pl.naapuriapu. Yksikään vakuutusyhtiö,vaikka kuinka tinkisi ei myy alle 4000 euroa/vuosi vakuutuksia.

Toimituksen poiminnat